Jak dobrać zbiornik LPG

Jak dobrać zbiornik LPG ?

Do wyboru są zasadniczo dwa rodzaje zbiorników: w kształcie walca i w kształcie koła zapasowego, dostępne w wielu typach i rozmiarach.

Przy wyborze zbiornika zawsze możemy liczyć na podpowiedzi montażystów, ale należy pamiętać, iż to my decydujemy jaką ostatecznie butlę chcemy. Musimy pomyśleć czy faktyczne korzystamy z bagażnika, a jeśli to w jaki sposób?

Walec czy toroidalny?

Oto jest pytanie… Dziś najczęściej montowanym rodzajem zbiornika jest zbiornik toroidalny (w miejsce koła zapasowego). Nie oznacza to jednak, że wszędzie jest on najlepszym rozwiązaniem.

Zbiornik walcowy

Zbiornik walcowyZbiornik w kształcie walca  montowany może być właściwie w każdym bagażniku, w każdej wersji nadwoziowej auta. Najczęściej montowany jest w poprzek auta, tuż za oparciami tylnej kanapy. W zależności od jego wymiarów, może zajmować całą szerokość między nadkolami lub tylko część, pozostawiając możliwość przewożenia długich elementów po położeniu tylnego oparcia.

Można go również umieszczać wzdłuż auta, po lewej czy po prawej stronie. Taki sposób jego zamocowania pozwala na korzystanie z większej przestrzeni ładunkowej po położeniu tylnych oparć (jeśli w samochodzie jest możliwość ich składania). Takie rozwiązanie było często stosowane w czasach, gdy nie było dostępnych zbiorników toroidalnych. Montaż zbiornika walcowego wzdłuż pojazdu powoduje jednak jego nierównomierne obciążenie, co z kolei może negatywnie wpływać na właściwości jezdne pojazdu i na trwałość elementów zawieszenia.

 

Zbiornik walcowy najlepiej sprawdza się w samochodach z nadwoziem typu sedan, z głębokimi bagażnikami, gdzie stosunkowo trudno wykorzystać w pełni przestrzeń bagażnika. Umieszczenie zbiornika w kształcie walca w jego głębi dobrze wykorzystuje jego przestrzeń bez specjalnej straty funkcjonalności. Dodatkowo, po zamontowaniu zbiornika walcowego koło zapasowe oraz wszystkie dodatkowe elementy, jakie się przy nim znajdują, pozostają na swoim miejscu. Należy też pamiętać, że zbiornik gazowy wraz z gazem waży ok. 50 kg. Umieszczenie go w głębi bagażnika, w poprzek pojazdu, właściwie nad tylną osią samochodu zapewnia optymalne obciążenie samochodu.

Zbiornik toroidalny

Umieszczenie go we wnęce koła zapasowego nie powoduje zasadniczej zmiany funkcjonalności bagażnika. Można z powodzeniem wykorzystywać pełne właściwości przestrzeni ładunkowej samochodu, również po rozłożeniu tylnych siedzeń (jeżeli oczywiście są rozkładane).Zbiornik toroidalny

Wiele samochodów ma koło zapasowe podwieszone pod podwoziem. Jeśli tylko są możliwości techniczne (odpowiednie odległości od elementów podwozia, układu wydechowego i zawieszenia pojazdu oraz od nawierzchni drogi), można zamontować zbiornik pod spodem samochodu.

 

Ze względu na trudne warunki, w jakich taki zbiornik będzie eksploatowany, stosuje się specjalne osłony (najczęściej z włókna szklanego lub z tworzywa sztucznego) w celu jego zabezpieczenia. Ze względu na swoja konstrukcję, zbiorniki toroidalne mają stosunkowo małą pojemność, co powoduje, że zasięg samochodu na gazie (biorąc pod uwagę dodatkowo większe zużycie gazu w stosunku do benzyny) jest mniejszy niż na benzynie. Przy samochodach, które dużo palą i mają duże zbiorniki benzynowe, np. ok. 80 litrów, zbiornik gazu o pojemności użytkowej 36 czy nawet 48 litrów wydaje się mały i wymaga po prostu częstszego tankowania. Mniejszy zasięg na gazie dziś nie jest problemem, ponieważ dobrze rozwinięta sieć stacji LPG gwarantuje swobodne podróżowanie, a gdy braknie gazu, zawsze mamy do dyspozycji benzynę.

Co z kołem zapasowym?

Nie ma rozwiązań idealnych. Po zamontowaniu zbiornika w miejscu koła zapasowego musimy coś zrobić właśnie z tym kołem. Najlepszym wyjściem jest umieszczenie go w specjalnym pokrowcu i wożenie w bagażniku. Gdy potrzebujemy coś przewieźć, zawsze możemy przełożyć koło zapasowe w pokrowcu np. za siedzenie kierowcy lub w inne wolne miejsce. Dodatkowo, w pokrowcu jest odpowiednio sporo miejsca, aby schować dodatkowe przedmioty takie jak np. klucze czy rękawiczki przydatne do ewentualnej zmiany koła.

Bez względu na to, jaki zbiornik zamontujemy, zawsze musimy pamiętać, iż ładowność bagażnika zmniejsza się o ok. 50 kg.